aneb vzpomínání Thomase Vaina na svoje působení v kapele Buldok a vše, co se dělo o pár let později. Za BSK chci zdůraznit, že v žádném případě nejde o snižování kvality kapely Buldok, nebo o zpochybnění její důležitosti na scéně. Jsou to pouze vzpomínky dlouhodobého člena kapely. 

 

Nikdy jsem toto téma nechtěl otevírat a řešit, ale překvapilo mě, kolik otázek jsem dostal a na co jsem musel odpovídat, takže zkusím odpovědi shrnout. To, co napíši, nemá být hodnocením, ale spíše faktickým průvodcem části historie kapely Buldok. Nevyhýbal jsem se odpovědím, ale spíše mi přišlo zbytečné to řešit. Když jsem byl pak Tomášem Fabianem (dále TF) napadnut, že jsem v kapele vůbec nehrál a nahrál jsem pár sól, v jiném rozhovoru se pak dočetl, že jsem v kapele hrál, ale nic nesložil a zhatil jeho plány (kde nakonec uváděl i moje občanské jméno, asi abych byl vystaven trestnímu stíhání…nevím), byl to impuls tyto dveře zavřít úplně. Nakonec jsem se tedy rozhodnul udělat jakési resumé, kde nejde o vynášení soudu, ale pokud toužíte znát pravdu a fakta, můžete si je zde přečíst. Pokud jim věřit nechcete, nemusíte, ale nemám důvod věci dobarvovat takže, jak to bylo cca od roku 1998…

Nejdřív se zkusím představit tak, aby to korespondovalo s moji osobností:

T. Rex, L. T. Rex – to byla značka, pod kterou jsem byl označován. Nevymyslel jsem si ji a nevybral. Ale je to jedno. Osobní postoje? Nikdy jsem nebyl „nácek“ ani skinhead, ani sharp, ani pankáč ani komunista…. I když se moje myšlení vyvíjelo a vyvíjí. Emocionálně jsem spíše vlevo, racionálně mě to v posledních měsících táhne doprava. Nicméně politikou na lokální úrovni jsem se nikdy nezabýval. Stejně tak jako lidmi, kteří poslouchali pravicovou hudbu nebo se objevovali na této scéně. Šlo mi spíš o to, jak se oni chovají ke mně, jaký mají postoj a musím za sebe říct, že jsem byl mile překvapenej, jak mě tehdy v cca 19 letech přijali bez jakéhokoliv řešení toho kdo a co jsem, nebo že nejsem jedním z nich. Proto jsem byl možná tak dlouho schopen fungovat v této sociální skupině nebo subkultuře, protože jsem poznal spoustu zajímavých lidí a spousta lidí se ke mně zachovalo tak, jak bych to třeba ani nečekal. Takže v mých politických názorech je ambivalence, kterou mám delší dobu problém sám vyřešit. Jinak těch X let, co jsem se pohyboval kolem různých hudebních projektů jsem byl výhradně kytarista….no a drze si dovolím říct, že i autor některých skladeb J.

V roce 1998 měli kluci kapelu Batalion. Michal P. (kytara), Honza P. (Basa), Dušan K. (kytara), Petr S. (bicí) a Slávek M. (zpěv)….Já a Michal P. jsme se znali ze střední školy. Byl to (a stále je) skvělej kluk a výbornej basák (i přesto, že v Batalionu hrál na kytaru). Seznámil jsem se s ním na školním výletě a já jsem s ním začal hrát u něj doma. Oba jsme měli rádi Megadeth a Metallicu, takže u něj v rodinným domku se to dalo ohulit a hráli jsme. Jednou jsem ho po nějaké delší pauze potkal ve městě a on mi řekl, jestli nechci hrát s nimi v tom Batalionu. Tak jsem přišel na zkoušku a hráli jsme vály od Metallicy. Neboural jsem jim kapelu….prostě jsme chodili Já, Petr S., Michal P. a hráli, improvizovali…nebyla to kapela, ani projekt. V podstatě jam sessiony. Víc jsem o kapele nevěděl….politika mi byla u prdele. Miloval jsem hudbu.

Jednou se na zkoušce objevil člověk, kterej si nás jako přišel poslechnout. Bylo mi to jedno. Nicméně za pár dnů mi PS řekl, že by chtěl, abych hrál na jeho desce. V roce 1998 to bylo celkem pro 19 letýho kluka divný, ale řekl jsem, že je mi to jedno, proč ne. Když pak byla zkouška a já jsem vlastně zjistil, že se jedná o náckovskou kapelu a jde o půlku alba Creed of Iron, střetli jsme se názorově a slovně s tehdy se zpěvákem (Tomášem Fabianem) a basákem (Markem Š.). PS tam hrál na bicí a Michal P. vzal post druhé kytary. Pohádali jsme se a já jsem byl vyhozen. Hádka byla jak kvůli politice (nebál jsem se, ale prostě nic o tom nevím a mám to dělat? Navíc v té době jsem se vyhýbal všem skupinám – chodil jsem pít se spolužáky, co byli sharpové, pankáči…nechtěl jsem kurva nikam patřit. Nechci, pokud o tom sám nebudu přesvědčenej), tak jsme si ani nesedli a mně 6h na zkoušce kvůli 3 akordům přišlo strašně zbytečný. Proč mám 3 akordy omílat 6h dokola, když jsem v tom věku znal celej koncertní set Metallicy nazpaměť. Kdyby Hammett vypadl, mohli mi zavolat J. Tím rozhodně nehaním ani tu hudbu a ani význam té desky nebo kapely a ani těch nápadů a ani si nemasíruji ego. Ale já jsem v té době cvičil 3-6 h denně na kytaru a bylo spíše stresující než uvolňující hrát 8h dokola to samý. Bez ohledu na úspěch toho alba nebo pozitivních reakcí to pro mě bylo utrpení. Nikoho jsem

se nesnažil urazit. Samozřejmě, další problém byl ten, že já jsem prostě chtěl odehrát zkoušku a naučit se to a jít domů. A to, že ta hudba pak byla dobrá dělal víceméně hlas TF, nikoliv hudební nápad. Můj názor. A tím vše vlastně začalo. Do studia šel sóla tehdy točit jeden náš kamarád (Vráťa D.). Já jsem si jel svoje a hrál jsem si s Michalem P. naše jamy a propili spoustu večerů a nocí.

Kapela Batalion pak měla koncert ve Ždáru n. S. v klubu Sauna a hráli i 2 skladby od Metallicy a kluci mě pozvali a hrál jsem s nima. Tam za mnou přišel Tomáš Fabian, a že by si chtěl promluvit. Tehdy jsme si vyříkali spoustu věcí a domluvili se na tom, že spolu budeme nějak pracovat. Že chce udělat další desku a měl zájem o moje 2 skladby na nějakou kompilaci do Německa. Jestli někdy vyšla, nevím.

V té době Buldok dotočil a vydal Creed of Iron. A začaly změny, které se týkaly kapely Batalion. Obsazení zůstalo v prvé řadě prakticky stejné s tím, že Slávka M. u mikrofonu nahradil Tomáš Fabian a kapela se přejmenovala na (ani to dodnes neumím vyslovit) -Thodtverthur. S kapelou se nazkoušel materiál a mělo se jít do studia (já jsem v té kapele nehrál, nebyl jsem členem). Tehdy mě týden před studiem TF oslovil, zda bych nenahrál sóla. A protože se naše vztahy vyčistily, tak jsem kývnul. Nic jsem si nepřipravoval. Říkal jsem si, že je to stejně taková blbost, že to nějak zaimprovizuju. No a tím vlastně začala i jakási transformace Buldoku. V té době se stalo to, že Petr S. (bicí), Michal P. (basa), T. Rex – takže Já 🙂 (kytary) jsme začali pracovat na novém albu, které vyšlo v roce 1999 pod názvem Blood and Soil. A tady se na chvilku zastavíme :). Co se týče autorství skladeb – budeme se tvářit, že 10 z 12 skladeb bylo složeno TF a skladby I dont care if You Die a The four wall of pain jsem napsal já. I když….já jsem k tomu jeho autorství trochu skeptický. Ale nechci urazit jeho tvůrčího ducha. V podstatě nebýt rozboru jeho nápadů, které byly tak nějak….jak to říct kulantně…amatérské – prostě hrajete dokola 4 akordy, tak by to album dnes nebylo takové, jaké je. Michal P. tehdy natáčel kytary a basu a já kytary a sóla. Pokud se ještě vrátíme k autorství, byl jsem jednu dobu nucen se vrtat v autorském zákoně a konzultovat to s expertem na tento zákon. Skladba nebo-li autor skladby je uznán v moment, pokud je skladba jasně daná svým charakterem. Takže do jaké míry byl TF autor nechám na každém hudebně gramotném čtenáři a jinak, proč mu těch 10 skladeb nepřipsat. Mně osobně je to jedno. Ale myslím, že Michal P. měl tehdy velký podíl na tom, že deska nebyla pouze punkovým dílem. Já osobně jsem měl strašnej problém některý koncepty skladeb od sebe oddělit. Znělo mi to stejně. Takže moje úloha na této desce – 2 autorské skladby + natočení kytar (s nějakým mým vlivem) a sól. No a po této desce nastal první autorský problém. TF opravdu psal všechny texty, ale když jsem se ho ptal, co v mých skladbách aranžoval (jak je v desce napsáno) odpověď jsem nedostal. Resp. moje muzikantská a osobní ješitnost to neunesla a já jsem odmítal cokoliv dělat dál. Proč by se měl někdo podepisovat pod vaší práci? A ještě aranžemi, které m.j. nemají nic společného s autorstvím a nejsou tudíž součástí vašeho nápadu. Je to jen prostě ten egoistickej fakt – nebýt mě, skladba by vypadala jinak….jak jinak? Aranžér není autor, nehledě na to, že skladby ode mě dostal hotové jako demo snímky a na ně psal texty. Takže do skladeb nijak nezasahoval. Pamatuji si, že tohle byl první větší (vlastně už druhý větší) zdroj konfliktu. Nicméně, album vyšlo….ovšem za velice podivných okolností. Ono bylo totiž tak nějak prodáno 2x (první částku nevím). První nějaké německé firmě, kterou vytuneloval nějaký švéd. Podruhé španělské firmě, kde také vyšlo. Na studio tehdy přišlo 2000 marek, což bylo v roce 1998 cca 40000 (pokud si správně pamatuji).Částku vím přesně, protože musela být poslána na devizový účet a to bylo prostřednictvím tehdy známého naší rodiny, co měl devizové konto. Za natočení alba jsme nikdo peníze nedostal. Dostal jsem 5 CD, které jsem prodal kamarádům. Tady si dovolím vsuvku – co mě na skinheadské komunitě fascinovalo byla ta jejich soudržnost a hlavně, v roce 1999 mi moji vlastní kamarádi dali 500kč za CD. V té době jsem vydělával v práci cca 4,500Kč. Pamatuju si, že lístek na koncert stál 500Kč. A bylo plno. Já jsem z toho sice finančně nic neměl a vlastně jsem to neřešil, ale spíš mě udivovalo, jak nikdo neváhal utrácet za CD, koncerty….no a když jste mezi těmi lidmi poznali pár skvělých lidí, bylo to fajn. Osobně jsem hrál pouze na 2 koncertech Thodtverthuru (Třinec, Rakovník). Ono jen pro představu, komu se v 19 letech snilo o tom točit desky. Navíc TF mi tehdy řekl, že chce jít jinou cestou. Co se týče textů, nebudou…jak to říct…nacistické? No a chtěl by začít přecházet na oficiální scénu, což pro mě znělo zajímavě. Budu hrát metal! A ofiko! Super! S Buldokem jsem živé hraní odmítl i když TF chtěl, nebo si přál, abych hrál živě koncerty, co se tehdy jely. Nechtěl jsem z několika důvodů. Nevím….nechci, aby to znělo alibisticky, ale já jsem se pořád cítil být svůj. Hraju v kapele, resp. hraju na CD, ale živě se mi hrát nechtělo. Nepatřím tam. Natočit to můžu, ale živě se do toho prostě nechtělo, protože jsem v té ideologii prostě doma nebyl. A hrát o procesu v Norimberku, když o tom vím hovno, jsem prostě nemohl. Ale píši to jen proto, že Dušan K. prostě dostal roli živého kytaristy Buldoku, protože prostě jiný kytarista nebyl, protože jsem to odmítl. Pamatuji si, že tehdy se hrálo ve Zlíně….víc si nevzpomenu. A pak Buldok utichl. Za prvé kvůli problémům, TF už chtěl jít také jinou cestou a mezitím odešel Petr S. (bicí). Důvod vím, ale psát ho nebudu…řekněme spor s TF. A celková nálada v kapele.

V tom období se ze mě a TF stali fakt kamarádi. Měli jsme k sobě strašně blízko. Měl jsem ho rád. Bylo to vzájemný. Já jsem dělal hudbu a on psal texty. Měli jsme to prostě rozdělený. On se staral o to svý a hudbu jsem dělal já. Vyhovovalo to oběma. Byl to můj přítel. Volali jsme si a řešili jsme hudbu a všechno. Stál za mnou a já za ním. Měli jsme dost podobný povahy. Takže jsme si prostě rozuměli. Ve všem. Trávil jsem s ním čas rád, i když čas na zkušebně se nám všem začínal protivit. Bohužel. Všeho s mírou.

V roce 1999 vyšla ještě česky a anglicky reedice Oheň a led. Zde nastal další autorský problém :). Jak jinak. Skladby upravili a rozebrali 2 členové kapely Attack Petr B. (basa, kytary) a Richard M. (bicí). Nicméně na albu jsem se také podílel autorsky 6 skladbami – ano, nikdo mi s nimi opět nijak nepomáhal nebo nearanžoval 🙂 (Wyrd, Železný sen, Sigurgova smrt, Tajemství run, Oskmenjars, Kult ohně). Spor vzniknul už v tom, že Tajemství run a Sigurdova smrt byly původně jednou skladbou. TF ji (bez jakékoliv informace nebo svolení) prostě rozsekl. No a abychom se vyhnuli dalším sporům, tak snad autoři již nebyli v desce uvedeni. V ostatních skladbách, které na desce jsou jsem točil pouze sóla. (Omlouvám se za ironii, ale mail od TF, který jsem kdysi dostal – T. Rex vystavuje na svém webu diskografii jako král a přitom nahrál jen pár sól – jsem si nemohl odpustit). Ale tehdy jsme měli fakt dobrej vztah.

Začaly přípravy nové desky. Resp. vše se dělo tak nějak paralelně. V roce 2002 vyšel Wolfheart – Return of the past. Zde považuji hudební obsah kompletně za své autorství. Texty samozřejmě opět TF. Bicí hrál tehdy bubeník, který se jen mihnul David H., basu Michal P. a kytary já. Zpěv TF. Takže vlastně sestava z Blood and soil jen s jiným bubeníkem. Zde byl problém opět s penězi. Tehdy to vydávala firma Resistence a komunikoval jsem přes firemní mail s Erich Gliebe. Tuto část nechci moc komentovat. Vím, jak to bylo a co se událo a maily bych snad taky dohledal, ale osobně jsem slyšel verzi, která odpovídala realitě a já jí popisovat nechci. Pravda byla ta, že abych měl CD v diskografii, musel jsem si ho přes kamaráda koupit. Mezi Gliebem a TF došlo tehdy k hádce a v podstatě tím skončilo vše, co se s WH dalo dělat. MP následně odešel. Avizoval to už dlouho dopředu. Nesnášel hodiny na zkušebně. Nesnášely jsme je všichni. A Michal P. – vynikající basák, po nahrání WH odešel. Takže jsem zůstal jen já a TF. Odchod Michala P. byl takovej velkej zlom, co se týkalo mýho jakéhosi emocionálního spojení s hudbou. S ním jsem začínal s ním jsem vypil moře piva, s ním jsem řešil naše životní problémy….Michal P. začal tu hudbu tak nenávidět, že skončil úplně s hraním. A já jsem se mu ani nedivil. Musím uznat, že v podstatě ve vztahu k TF jsem měl i jakýsi privilegium. On se ke mně nechoval jak k ostatním. Ostatní členové vychytali např. veškerý hněv, když měl blbou náladu. Ke mně si to jaksi nedovolil….resp. věděl, že kdyby šlápnul vedle, zvednu se a jdu domů. Takže věty typu:

„Michale, dej sem kurva tu basu (která byla samozřejmě Michalova), jsem nikdy neslyšel.“ Jeden z důvodů proč Michal P. odešel bylo i chování TF. V podstatě jedním z hlavních důvodů.

V té době jsem připravoval 2 věci. Jednu můžete znát jako Outsider (na stránkách TF 2005 – 4 skladby – James Dean, Starý jizvy, Láska je kurva, Carpe diem – vše hudebně autorsky moje :)) no a další desku Wolfheart (kterou dnes znáte jako Dizenter :)).

Outsider – udělalo se promo. Skladby se natočily ve složení jako Oheň a led 1999 s tím, že autorsky a kytarově jsem je dělal já. Měl jsem připravených dalších 8 skladeb, které pak měly doplnit případné album. To už se nestalo. A teď proč… TF začal tehdy ve vetší míře užívat pervitin. Pozor! Nesoudím ho! Vůbec! Byla to jen jeho věc a svobodná volba. Problém byl, že v ten moment jsme se začali povahově velmi ostře střetávat. Donesl jsem skladbu. Jeden den byla geniální. Druhý den už chtěl, ať ji předělám….a tak to šlo pořád. Zde sehrála roli i moje povaha a ješitnost. Jak předělám? Co předělám? A proč? Mám mu sloužit? Jako co mi má co říkat, co s tím mám dělat? Skladba je dobrá! Jenomže prostě v tom sehrály úlohu ty drogy. Měnil se. Osobnostně. A já jsem to nechtěl akceptovat a tolerovat. CD s 8 skladbami Outsideru dostal. Pohádali jsme se. Nazval mě loserem a tím to skončilo. Za 3 měsíce mi zavolal, že jsme to vzali za špatnej konec…Ruku jsem přijal. Domluvili jsme se, že uděláme operu. Metal. Prostě Wolfheart 2. Přinesl jsem mu CD se skladbami. Během toho, než by se cokoliv stalo jsme se opět pohádali a na dobro se rozešli. Už jsem to nechtěl lepit a ani to nešlo.

O to větší pak bylo překvapení, když v roce 2015 vyšlo CD kapely Dizenter a ta obsahovala všechny skladby z mého připraveného CD opery (Wolfheart 2, které dostal někdy v roce 2005). TF byl podepsán jako autor hudby. Pokusil jsem se s ním tehdy komunikovat, ale byl si dobře vědom toho, že to nemůže přiznat. Mj. mě osočil, že jsem o něm rozhlašoval, že bere drogy atd. Veškerý paradox je v tom, že jsem to celou dobu věděl, ale nikdy to nikomu neřekl. I když se mě někdo zeptal, řekl jsem – o tom nic nevím. Vyhrožoval mi právníkem – který si již ořezává tužtičku (nutno říct, že v té době jsem měl soudního znalce v oboru hudby a 2 právníky, kteří se tím zabývali a řešili jsme trestní oznámení. Mě jsem tehdy ale trochu jiné starosti a TF mi hlavně neměl i v případě výhry soudního sporu co nabídnout. A o peníze mi nešlo. Tak jsem to nakonec vzal tak, jak řekl jeden můj kamarád, vynikající muzikant – hele, největší pocta pro muzikanta, když ho lidi kopírují a vykrádají, ne? ) Nakonec jeho verze byly 2 a zněly takto. V první verzi tvrdil, že mi nápady předehrál na kytaru, já jsem je analyzoval, rozebral a upravil. Vzhledem k tomu, že kytaru ani neměl, tak asi na imaginární kytaru. Na normální kytaru neuměl a na imaginární nevím. Druhá verze, kterou řekl na OSE, že na kytaru neumí, tak mi skladby předzpíval. Skladby jsou nahrány tak, jak byla demonahrávka pořízena. Žádné vrstvy kytar, plochy…nic….tak jak jsem to udělal jako demo pro zpěv to prostě nahráli. Takže kytarově chudé, leč se na tom dalo stavět. Donutilo mě to si registrovat všechny skladby a koncepty, včetně skladeb, co jsem dělal pro Outsider a demo skladeb co TF měl. Tehdy druhý zpěvák Vilda F. tuto situaci musel řešit, protože OSA požadovala pokutu. Nakonec jsme se s Vildou F. domluvili. Nešlo o peníze. Šlo o to, aby pochopil, že TF nikdy žádnou hudbu pro kapelu Dizenter nestvořil. Vzal tu demonahrávku, která prostě neměla ani pořádně udělaný vrstvy a nechal to zahrát lidi….samozřejmě tu demonahrávku prodal Vildovi F., který byl v podstatě také poškozený. A nebylo to za málo. A tím vlastně skončil příběh naší spolupráce, resp po 10 letech od rozpadu vyšlo CD, kde je autor hudby Tom (TF ne T. Rex, takže ne JÁ:), ale nevymyslel ani tón. Pokud Vám vadí, že jsem několikrát zdůraznil slovo autorství, berte to jako ješitnost někoho, kdo něco uplácá z hlíny a líbí se mu, když se na to někdo podívá.

Mým cílem nebylo soudit…jen osvětlit a v podstatě dát řád spekulacím. Dostal jsem na toto téma hodně dotazů a vlastně jsem byl překvapen, kolik lidí poznalo můj rukopis. Nemyslím si, že trpím přehnaným egocentrismem, ale potěšilo mě to. Koho ne, že, když něco udělá a ještě bojuje s větrnými mlýny. Od r. 2011 jsem začal dělat sám. Vše.Resp. si začal skladby i zpívat. Tam jsem se také

dozvěděl, z mailu, že některé skladby napsal TF…no….nechám na lidech, ať si vytvoří vlastní názor. Článek jsem nepsal kvůli reklamě, takže Vás ani nebudu odkazovat na své stránky, i když děkuji za reakce. A pokud Vám nevadí, že jsem nikdy nepatřil k subkultuře, která je ve Vaší krvi, tak jste vítáni. Věřím, že po mých zkušenostech, je pluralita názorů to, co dělá člověka svobodným. A pokud bude zájem o odkazy, tak je třeba přiložíme.

A m.j. ještě jeden důvod, proč skládám a dělám hudbu sám. Vím, co chci a jak to má vypadat….no a ještě jeden…jsem v kapele nesnesitelnej, takže…

Thomas Vain